بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG STRIX G16 ایسوس؛ میان‌رده صد میلیونی!

لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده‌ی ایسوس با ارتقای سخت‌افزار به نسل جدید پردازنده‌های اینتل و انویدیا قدرتمندتر از گذشته است؛ اما کماکان شارژدهی اندکی دارد.

اواسط دی‌ماه سال گذشته و در رویداد CES 2023، شرکت تایوانی ایسوس از لپ‌تاپ‌های جدید خود مجهز به جدیدترین تراشه‌های اینتل، انویدیا و AMD رونمایی کرد. حالا Strix G16 که یکی از اعضای همین سری به‌شمار می‌رود برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

لپ‌تاپ‌های سری Strix ایسوس از نظر قدرت و ویژگی‌های سخت‌افزاری، یک پله پایین‌تر از سری Strix SCAR قرار می‌گیرند؛ سری Scar درحقیقت لپ‌تاپ‌های پرچمدار تایوانی‌ها محسوب می‌شود.

مدلی که ما در زومیت دراختیار داریم به پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core™ i7-13650HX اینتل و گرافیک میان‌رده‌ی RTX 4060 انویدیا به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم DDR5-4800MHz و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با رابط PCIe 4.0 NVMe مجهز شده است.

 

طراحی و کیفیت ساخت ROG STRIX G16 ایسوس

بااینکه Strix G16 محصولی کاملا جدید به‌شمار می‌رود؛ اما همچنان ردپای طراحی Strix G15 به‌عنوان جد بزرگ‌تر آن، در جای جای بدنه و ظاهر دستگاه دیده می‌شود. مواردی چون کیبورد و طراحی دکمه پاور هیچ تغییری به‌خود ندیده‌اند؛ اما دیگر قسمت‌ها مانند نمایشگر و نورپردازی RGB اطراف بدنه کمی دچار تغییر و تحول شده‌اند.

ایسوس با تغییر نسبت صفحه موفق شده تا در بدنه‌ای با ابعاد مشابه، از پنلی بزرگ‌تر استفاده کند. نمایشگر ۱۶ اینچی G16 از نسبت ۱۶:۱۰ استفاده می‌کند که فضای عمودی بیشتری دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته با تغییر نسبت تصویر، ممکن است در برخی بازی‌ها نوارهای مشکی در بالا و پایین نمایشگر ایجاد شود و از لذت تجربه‌ی بازی تمام‌صفحه بکاهد.

 

با رسیدن نسبت نمایشگر به بدنه در G16 به ۷۹ درصد، حاشیه‌های باریک و متقارنی را در ۳ سمت نمایشگر شاهد هستیم که از ۴ میلی‌متر تجاوز نمی‌کند و حاشیه‌ی قسمت پایین نیز درنهایت به ۱۵ میلی‌متر می‌رسد. تایوانی‌ها مانند مدل پیشین برای حفظ برابری حاشیه‌های ۳ ضلع از بریدگی معکوس استفاده کرده‌اند تا افزون‌بر زبانه‌ای برای باز کردن لپ‌تاپ، محلی برای قرار گرفتن وب‌کم نیز باشد.

 

بدنه‌ی دستگاه به‌جز پشت نمایشگر، تماما از پلاستیک تشکیل شده است؛ اما اطراف کیبورد و ترک‌پد برخلاف انتظاری که از پلاستیک داریم به‌علت سطح صیقلی آن، حسی فوق‌العاده و مشابه آلومینیوم را منتقل می‌کند.

ابعاد ۲۲٫۶ × ۲۶۴ × ۳۵۴ میلی‌متری Strix G16 به‌همراه وزن ۲٫۵ کیلوگرمی آن مشکل یا محدودیتی برای حمل‌و‌نقل دستگاه به‌وجود نمی‌آورد؛ اما با اضافه‌شدن شارژر ۲۸۰ واتی دستگاه که وزنی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم دارد، فشار مجموعه‌ی لپ‌تاپ را روی شانه‌های خود احساس خواهید کرد.

 

یکی از نکات منفی درباره طراحی G16 به الگوها و نوشته‌های غیرضروری بدنه مربوط می‌شود؛ جایی که احتمالا با گذشت زمان رفته رفته تکراری و حتی از مد‌افتاده به‌نظر خواهد رسید؛ اما در کفه دیگر ترازو کلیدهای باکیفیت کیبورد و ترک‌پدی بزرگ را داریم که لذت استفاده از دستگاه را دوچندان می‌کند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های ROG STRIX G16 ایسوس

یکی از بخش‌های مهم Strix G16 را باید کیبورد و ترک‌پد آن بدانیم؛ جایی که عمق حرکتی ۱٫۹ میلی‌متری کلیدها و سطح شیشه‌ای ترک‌پد، تجربه‌ای عالی از تایپ و استفاده از دستگاه را دراختیارتان خواهد گذاشت

کلیدهای پراستفاده‌ی QWERASDF و Space به‌صورت شیشه‌ای طراحی شده‌‌اند و نمایان بودن المان‌های زیر آن‌ها به جذابیت مجموعه‌ی کیبورد افزوده است. علاوه‌براین باوجود امکان تغییر نورپردازی کلیدها به‌صورت مجزا، می‌توانید دستگاهتان را متناسب با سلیقه خود به طیف‌های مختلف رنگی بیارایید.

متاسفانه همانند دیگر ترک‌پدهای دنیای ویندوز، تمامی سطح ترک‌پد قابل استفاده نیست و تنها می‌توان از ۸۰ درصد پایینی آن استفاده کرد. افزون‌براین برخلاف عکس‌های رسمی لپ‌تاپ، در ترک‌پد مدلی که برای بررسی در اختیار داریم، از NumPad یکپارچه با ترک‌پد خبری نیست و برای وارد کردن اعداد، محدود به ردیف افقی بالای کیبورد خواهید بود.

به‌علت تغییر سیستم خنک‌کننده و پیشرفته‌تر شدن آن، دیگر از درگاه‌های پشتی خبری نیست. لبه‌ی سمت راست دستگاه از دو درگاه USB 3.2 Gen 2 میزبانی می‌کند و در سمت دیگر درگاه‌هایی متنوع‌تر شامل درگاه شبکه، HDMI 2.1، تاندربولت ۴ با پشتیبانی از دیسپلی‌پورت و یک پورت USB-C با پشتیبانی از دیسپلی پورت و پاوردلیوری ۱۰۰ وات به‌چشم می‌خورند؛ برای گیمرهایی که از تاخیر هدفون‌های بی‌سیم به‌ستوه آمده‌اند نیز یک جک هدفون تعبیه شده است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر ROG STRIX G16 ایسوس

ایسوس لپ‌تاپ G16 را به‌همراه دو مدل نمایشگر با وضوح Full HD و QHD عرضه می‌کند که به‌ترتیب از نرخ‌نوسازی ۱۶۵ و ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. مدل QHD را می‌توان عضوی از خانواده پنل‌های Nebula نامید؛ پنل‌هایی که با ارائه کنتراست و روشنایی بیشتر، تجربه‌ی تماشای محتوا را از دامنه‌ی پنل‌های LCD فراتر می‌برند.

مدل دیگری از خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس از پنلی با نام Nebula HDR استفاده می‌کنند که تنها به‌همراه مدل‌های بالارده تایوانی‌ها شامل Scar و Zephyrus عرضه می‌شود. Nebula HDR از پنل miniLED متشکل از ۵۰۴ منطقه نوردهی بهره می‌برد و روشنایی آن نیز تا ۶۰۰ نیت می‌رسد.

مدلی که دراختیار ما بود از پنل IPS-Level با وضوح Full HD استفاده می‌کرد که روشنایی آن از ۲۰۰ نیت فراتر نمی‌رود؛ این سطح از روشنایی به‌لطف روکش مات پنل، برای استفاده‌های داخلی مناسب خواهد بود؛ اما درمحیط‌های بیرونی کاربر را با چالش مواجه خواهد کرد.

عملکرد صفحه‌نمایش ROG Strix G16 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Strix G16

۲۰۲٫۲

۹٫۷۷

۱٫۱

۱۸۳٫۸

--

--

۱۰۰ درصد

۲٫۳

--

--

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

 

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵ درصد

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

به‌ادعای ایسوس پنل به‌کاررفته در Strix G16 می‌تواند از نظر زاویه‌ی دید و تولید رنگ در حدو‌اندازه‌های پنل IPS ظاهر شود. بررسی‌های ما نیز گویای صحت ادعای تایوانی‌ها است؛ اما باید درنظر داشته باشید که رنگ‌های نمایش داده‌شده در این پنل باوجود دقت بالایی که دارند، به فضای رنگی sRGB محدود هستند و از پوشش کامل DCI-P3 خبری نیست.

به‌دنبال تغییر نسبت صفحه از ۱۶:۹ به ۱۶:۱۰ فضای بیشتری برای مشاهده‌ی محتوا دراختیار خواهید داشت؛ اما برخی از بازی‌ها به‌علت پشتیبانی نکردن از این نسبت، دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه ایجاد خواهند کرد. همچنین برای تماشای فیلم و سریال نیز احتمالا با نوارهای مشکلی اطراف محتوا روبه‌رو شوید که درنهایت فضای مفید برای مشاهده محتوا را کاهش می‌دهد.

ایسوس در G16 از مجموعه دو بلندگو در زیر دستگاه استفاده کرده است که کیفیت صدایی مطلوب را برای تماشای فیلم ارائه می‌کند؛ اما احتمالا حجم کم آن برای استفاده‌های روزمره چندان کافی نباشد.

باتوجه به ماهیت گیمینگ دستگاه و اینکه احتمالا هر گیمری با خود یک هدفون نیز به‌همراه دارد، چندان نمی‌توان به بلندگوها سخت گرفت؛ اما به‌طورکلی مجموعه صوتی دستگاه نمی‌تواند برای گوش دادن به موسیقی چندان قابل اتکا باشد.

عملکرد و عمر باتری ROG STRIX G16 ایسوس

پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل بهبود قابل‌توجهی را درزمینه‌ی عملکرد پردازشی تجربه می‌کنند؛ به‌طوری که طبق ادعای اینتل بهبود ۱۱ تا ۵۰ درصدی را در زمینه‌ی عملکرد تک و چندهسته‌ای، شاهد خواهیم بود.

پردازنده‌ی Core™ i7-13650HX از ۱۴ هسته متشکل از ۸ هسته‌ی کم‌مصرف و ۶ هسته‌ی پرقدرت استفاده می‌کند که هسته‌های پرقدرت آن امکان پردازش ۲ رشته به‌صورت همزمان را دارند. ازاین‌رو تعداد مجموعه‌ی رشته‌ها به ۲۰ می‌رسد. هسته‌های پرقدرت حداکثر در فرکانس ۴٫۹ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند؛ درحالی که هسته‌های کم‌مصرف درنهایت می‌توانند به فرکانس ۳٫۶ گیگاهرتز دست پیدا کنند.

به‌منظور پردازش وظایف گرافیکی و سه‌بعدی نیز پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4060 به‌همراه ۸ گیگابایت رم اختصاصی، کامل‌کننده‌ی مجموعه گیمینگ ایسوس خواهد بود که حداقل روی کاغذ توان کافی برای اجرای بازی‌های روز با کیفیت Full HD و نرخ‌فریم بالا را فراهم خواهد کرد. این پردازنده با فرآیند ساخت ۵ نانومتری 4N شرکت TSMC تولید می‌شود و توان محاسباتی FP32 خام آن معادل ۱۶٫۸ ترافلاپس خواهد بود.

عملکرد ROG Strix G16 در بنچمارک‌ها

بررسی عملکرد سخت‌افزاری Strix G16 را از حافظه‌ی ذخیره‌سازی آغاز می‌کنیم؛ فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی لپ‌تاپ با رابط PCIe 4.0 NVMe توان خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات با حداکثر سرعت ۴٫۳ و ۱٫۸ گیگابایت‌برثانیه را دارد. درمقام مقایسه می‌توان به لپ‌تاپ Legion 5 Pro که اخیرا در زومیت بررسی کردیم، اشاره کرد که در آزمونی مشابه، ۵۳ و ۲۰ درصد سریع‌تر از نماینده ایسوس ظاهر شد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ROG Strix G16

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

ROG Strix G16

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۳۳۵٫۳

۱۸۲۰٫۳

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۴۱۳٫۴۴

۴۲۵۹٫۸۴

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

ایسوس Flow Z13

یک ترابایت SSD

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰۱۴٫۶۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ Strix G16 برخلاف دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی، عملکرد فوق‌العاده‌ای درزمینه وب‌گردی ارائه و با کسب امتیاز ۳۳۵، برتری خود را نسبت به مک‌بوک پرو M1 Max با امتیاز ۳۰۰، ثابت می‌کند.

عملکرد ROG Strix G16 در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

ROG Strix G16

Core i7-13650HX

RTX 4060

۳۳۶

۱۰۸۷۷

۱۸۹۲

۲۰۸۰۷

۱۸۴۴

۱۴۱۱۶

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

Legion 5 Pro

Core i7-12700H

RTX 3060

۲۳۷

۹۲۸۳

۱۷۷۲

۱۷۹۲۲

۱۷۲۷

۱۳۶۹۷

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

جایگاه پردازنده‌ی Core i7-13650HX در سبد محصولات نسل سیزدهمی اینتل را می‌توان با Core i7-12700H از نسل دوازدهم برابر دانست. با مقایسه این دو پردازنده برخلاف گفته‌های اینتل به بهبودی ۶ و ۳ درصدی درزمینه تک و چندهسته‌ای می‌رسیم که تفاوتی فاحش با ۱۱ و ۵۰ درصد اعلامی از سوی اینتل دارد.

درنظر داشته باشید که نتایج موجود در جدول بالا درحالت متصل به‌برق (Plugged) و با بهترین پروفایل عملکردی دستگاه به‌دست آمده است و با قطع شارژر نتایجی متفاوت کسب خواهد شد. در بخش «عملکرد سیستم خنک‌کننده» وضعیت پردازنده را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

در سوی دیگر میدان انویدیا با گرافیک لپ‌تاپی RTX 4060 خود موفق شد با اختلافی ۱۷ درصدی گرافیک RTX 3060 را شکست دهد؛ درحالی‌که گرافیک RTX 4060 برخلاف نسل پیشین که امتیاز اعلام‌شده را با توان مصرفی ۱۲۰ وات به‌دست آورده است، کار خود را در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۱۱۰ وات دنبال می‌کند. به‌بیان دیگر نسل جدید با ۱۲ درصد توان مصرفی کمتر، ۱۷ درصد پرقدرت‌تر از نسل پیشین ظاهر می‌شود.

عملکرد ROG Strix G16 در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

عموما لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌دلیل بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید برای کاربران حرفه‌ای به‌شمار می‌روند و این پتانسیل در لپ‌تاپ ROG Strix G16 نیز به‌چشم می‌خورد.

نماینده‌ی ایسوس بااینکه از سخت‌افزار به‌روزی استفاده می‌کند؛ اما نمی‌تواند در آزمون فتوشاپ، لپ‌تاپ Leagion 5 Pro را با سخت‌افزار سال ۲۰۲۲ شکست دهد و با اختلافی ۲۱ درصدی رقابت را واگذار می‌کند.

 

در آزمون Premiere Pro، لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس با برتری بسیار ناچیزی، نتیجه‌ای برابر با نماینده لنوو کسب می‌کند و در رسیدن به لپ‌تاپ زفیروس M16 با تراشه Core-i9 12900H و گرافیک RTX 3070 Ti ناکام می‌ماند.

 
خوشبختانه در آزمون MATLAB تایوانی‌ها بسیار بهتر از دو مدل دیگر عمل می‌کنند و موفق می‌شوند تا با فاصله‌ای ۲۰ و ۲۶ درصدی، به‌ترتیب Legion 5 Pro و زفیروس M16 را پشت سر بگذارند.
در نرم‌افزار Blender و در آزمون متکی به تراشه‌ی گرافیکی، G16 توانست در سناریوهای مختلف دو رقیب خود را با برتری ۱۳ تا ۵۲ درصدی شکست دهد که اختلافی چشمگیر به‌شمار می‌رود و قدرت بالای RTX 4060 را به‌رخ RTX 3060 و RTX 3070 Ti می‌کشد.

عملکرد ROG Strix G16 در بازی‌ها

صفحه‌نمایش ۱۶۵ هرتزی Strix G16 در ابتدا برای مقاصد گیمینگ بسیار وسوسه برانگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما با اجرای بازی‌هایی چون Forza Horizon 5 و Gears 5 که یکی از بهینه‌ترین بازی‌های ویندوز به‌شمار می‌روند، متوجه شدیم که سخت‌افزار دستگاه توان کافی برای رساندن نرخ‌فریم به عدد مذکور در بهترین تنظیمات گرافیکی را ندارد.

اگر درنظر دارید تا بازی‌های موردنظر خود را با سقف نرخ‌فریم روی G16 اجرا کنید، باید کیفیت بصری را فدا و بازی را روی تنظیمات گرافیکی Medium یا حتی پایین‌تر اجرا کنید.

متاسفانه همان‌طور که انتظار می‌رفت، لپ‌تاپ به‌علت طلب توان مصرفی بالا از سوی سخت‌افزار در حالت متکی به باتری افت قابل توجهی را تجربه می‌کند (در بازی‌هایی چون Forza Horizon 5 تا ۶۰ درصد)؛ اما همچنان باوجود خروجی بالاتر از ۳۰ فریم‌برثانیه، اجرای بازی‌ها با کیفیت مطلوب و قابل‌قبولی دنبال خواهد شد.

عملکرد ROG Strix G16 در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

نرخ فریم میانگین متکی به‌باتری

Cyberpunk 2077

Ultra Ray Tracing

DLSS Auto

۵۸ فریم‌برثانیه

۲۸ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۹۲ فریم‌برثانیه

۳۹ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۱۱۸ فریم‌برثانیه

۵۸ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Extreme

۷۷ فریم‌برثانیه

۳۰ فریم‌برثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌منظور اجرای بازی‌های سنگین‌تر و چالشی‌تر مانند Cyberpunk 2077 که بویی از بهینگی و هماهنگی با سخت‌افزار نبرده‌اند نیز جای نگرانی نخواهید داشت؛ زیرا باوجود فناوری DLSS و حتی با وجود فعال بودن Ray Tracing، همچنان می‌توانید بازی را با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه (متصل به برق) اجرا کنید.

عمر باتری ROG STRIX G16 ایسوس

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ خود از یک باتری ۹۰ وات‌ساعتی استفاده کرده‌اند که می‌تواند انرژی موردنیاز دستگاه برای کارهای روزمره را تا نزدیک به ۲ ساعت تامین کند؛ اما اگر از دستگاه برای مقاصد دیگری همچون تماشای فیلم استفاده شود، عمر باتری به‌مراتب بهتری دریافت خواهید کرد.

Strix G16 موفق شد تا در آزمون پخش فیلم زومیت، ویدیوی معیار با وضوح 720p را در روشنایی ۲۰۰ نیت تا ۱۱ ساعت و ۲۲ دقیقه پخش کند! اتفاقی که به‌لطف پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و عملکرد بهینه‌ی آن در وظایف سبک رقم خورده است.

عمر باتری ROG STRIX G16 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ROG STRIX G16

Performance

Core i7-13650HX

RTX 4060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۱:۲۲

۱:۴۷

Legion 5 Pro

Silent

Core i7-12700H

RTX 3060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۸۰

۱:۵۵

۲:۴۰

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Performance Mode

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌همراه دستگاه یک شارژر ۲۸۰ واتی نیز عرضه می‌شود که طبق گفته‌ی ایسوس امکان شارژ ۵۰ درصدی دستگاه درطول مدت ۳۰ دقیقه را دارد که در بررسی‌های ما نیز نتایجی مشابه حاصل شد.

ایسوس در نرم‌افزار اختصاصی MyASUS امکان افزایش عمر باتری با محدود کردن حداکثر ظرفیت شارژ به ۸۰ درصد را نیز برای کاربر مهیا کرده است. طبیعتاً درچنین حالتی مدت زمان استفاده از دستگاه هنگام اتکا به باتری کاهش پیدا می‌کند؛ اما با کاهش سیکل شارژ، عمر مفید باتری افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد و از آسیب‌های احتمالی به باتری به‌علت داغ شدن در درصدهای بالاتر از ۸۰ نیز جلوگیری می‌شود.

عملکرد سیستم خنک‌کننده ROG STRIX G16 ایسوس

پرواضح‌است که کنترل دمای تولید‌شده توسط CPU و GPU کار ساده‌ای نخواهد بود؛ برای حل این مشکل ایسوس سیستم خنک‌کننده‌ی جدید خود موسوم به Intelligent Cooling را توسعه داده است که از ۳ فن به‌همراه ۷ محفظه‌ی بخار استفاده می‌کند. برای بررسی عملکرد سیستم خنک‌کننده، جزئیات کارکرد CPU و GPU را هنگام آزمون‌های Cinebench و 3D Mark رصد کردیم.

پردازنده‌ی Core i7-13650HX هنگام اتصال دستگاه به شارژر، فرکانس هسته‌های پرقدرت خود را روی ۴٫۴ گیگاهرتز تنظیم می‌کند و این عدد برای هسته‌های کم‌مصرف معادل ۳٫۶ گیگاهرتز خواهد بود. شرایط با پایداری بالایی به‌همین شکل ادامه پیدا می‌کند؛ اما با قطع جریان مستقیم برق و اتکای پردازنده به باتری، فرکانس با افتی ۳۵ درصدی به ۲٫۸ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند؛ البته خبری از پایدرای فرکانس نیست و پس از ۲ پله کاهش دیگر درنهایت آزمون را با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز به‌پایان می‌رساند.

اینتل حداکثر توان مصرفی پردازنده‌ی Core i7-13650HX را ۱۵۷ وات اعلام کرده؛ اما ایسوس برای این مدل با کاهشی ۳۷ واتی، حداکثر توان مصرفی را به ۱۲۰ وات محدود کرده است؛ البته سقف اعلام شده به‌دلیل محدودیت‌های سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند به‌صورت پایدار دنبال شود و بین بازه ۱۰۰ تا ۱۲۰ وات نوسان می‌کند و در بازه‌های ۴۰ ثانیه‌ای نیز به‌صورت لحظه‌ای به ۷۰ تا ۸۰ وات کاهش پیدا می‌کند.

سیستم خنک‌کننده‌ی جدید ایسوس دمای CPU را روی حداکثر ۹۵ درجه‌ی سلسیوس کنترل می‌کند و دمای گرافیک را نیز در محدوده‌ی ۸۵ تا ۹۰ درجه‌ی سلسیوس نگه می‌دارد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که خبری از محدود شدن عملکرد تراشه‌ها برای دستیابی به شرایط دمایی مطلوب‌تر نیست.

 
بدنه‌ی دستگاه افزایش دمای آزاردهنده‌ای را تجربه نمی‌کند؛ به‌خصوص در بخش استراحت‌گاه دست که به‌هیچ‌وجه تحت تاثیر دمای تراشه قرار نمی‌گیرد؛ اما در این حالت خروج هوای گرم از لابه‌لای دکمه‌های کیبورد هنگام تایپ کردن احساس می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی در حالت Plugged به‌صورت کاملا پایدار و بدون هیچ نوسانی در فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند؛ اما درحالت UnPlugged فرکانس هسته‌ها به یک گیگاهرتز محدود می‌شود. علت این کاهش ۶۰ درصدی را می‌توان در کاهش توان مصرفی از ۱۱۰ وات در حالت Plugged به کمتر از ۳۰ وات در حالت UnPlugged جستجو کرد که برای کاهش مصرف انرژی لپ‌تاپ انجام می‌شود.

 
درحقیقت اگر گرافیک در حالت UnPlugged همچنان به مصرف ۱۱۰ واتی خود ادامه بدهد، باتری ۹۰ وات‌ساعتی لپ‌تاپ در کمتر از یک ساعت به‌اتمام خواهد رسید.

بااینکه ایسوس در سیستم خنک‌کننده‌ی جدید خود از مجموعه ۳ فن و محفظه‌های بخار متعدد استفاده می‌کند؛ اما هنگامی که دستگاه تحت فشار قرار می‌گیرد، با بالا رفتن سرعت چرخش فن‌ها، صدایی ۴۰ تا ۴۵ دسیبلی تولید می‌شود که تجربه‌ی استفاده از دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر وجود خروجی هوای گرم در سمت راست و چپ دستگاه استفاده از ماوس هنگام بازی را تبدیل به اتفاقی آزاردهنده می‌کند؛ چراکه هوای گرم مستقیما با پوست کاربر درتماس خواهد بود.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

پردازنده‌ی مرکزی لپ‌تاپ Strix G16 هنگام اتصال به برق پس از اجرای بنچمارک Cinebench به‌مدت ۳۰ دقیقه، افت عملکردی را تجربه نمی‌کند؛ اما درهمان ابتدای قطع دستگاه از شارژر عملکرد پردازنده با افتی ۳۵ درصدی مواجه می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ Strix G16 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

بنچمارک TimeSpy

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز

متصل به برق

۲۰۸۰۷

۲۰۷۱۹

۱۰۸۷۱

با باتری

۱۳۳۳۳

۱۳۱۹۹

۵۴۷۳

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

وضعیت برای گرافیک طور دیگری رقم می‌خورد و به‌دنبال افت فرکانس و توان مصرفی پردازنده گرافیکی، عملکرد آن نیز در بنچمارک 3D Mark نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی و مقایسه ROG STRIX G16 ایسوس با رقبا

لپ‌تاپ ROG STRIX G16 هرآنچه که یک گیمر از از محصولی گیمینگ انتظار دارد، با خود همراه کرده است؛ صفحه‌نمایش سریع، سیستم خنک‌کننده کارآمد، قدرت سخت‌افزاری بالا، نورپردازی RGB با امکان شخصی‌سازی و موارد دیگری که در بررسی اشاره شد.

ایسوس موفق شده تا با تکیه‌بر پردازنده‌ی نسل سیزدهمی دستگاه، عمر باتری مناسبی را برای تماشای ویدیو فراهم کند؛ اما همچنان برای استفاده‌ی حداکثری از توان دستگاه مجبور به اتصال آن به برق خواهید بود و باتری ۹۰ وات‌ساعتی لپ‌تاپ در استفاده‌های روزمره بیشتر از ۲ ساعت کاربر را همراهی نخواهد کرد.

با تمامی این تفاسیر و با درنظر گرفتن قیمت بیش‌از صد میلیون تومانی لپ‌تاپ، نماینده‌ی تایوانی‌ها هنگام اتصال به برق، قدرتی به‌مراتب بیشتر از مک بوک پرو M1 Max ارائه می‌کند. افزون‌براین سیستم‌عامل دستگاه برخلاف مک برای کاربری‌های مهندسی گزینه‌ای مناسب‌تر خواهد بود.

نقاط قوت Strix G16

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • ترک‌پد بزرگ و کارآمد
  • کیبورد نرم با عمق حرکتی بالا
  • مجموعه‌ای متنوع و کارآمد از درگاه‌ها

نقاط ضعف Strix G16

  • روشنایی پایین نمایشگر
  • شارژدهی ناامیدکننده و فاجعه‌بار
  • وزن ۲٫۵ کیلوگرمی + شارژر ۳۰۰ گرمی
  • افت فاحش عملکرد در حالت جدا از برق

چاپ