اسنپدراگون XR نسل 2 و اسنپدراگون AR1 نسل 1 معرفی شدند

کوالکام امروز به صورت رسمی نسل بعدی پلتفرم‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را با نام‌های اسنپدراگون XR نسل 2 (Snapdragon XR Gen 2) و اسنپدراگون AR1 نسل 1 (Snapdragon AR1 Gen 1) معرفی کرد.

این دو پلتفرم امکان استفاده از واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی را در دستگاه‌های کوچک و سبک وزنی که به باتری خارجی نیاز ندارند، مهیا می‌کنند. عرضه این دو پلتفرم جدید به تولید کنندگان فرصت می‌دهد تا برای تصاحب سهم از بازار محصولات AR/VR قابل حملی که به خصوص پس از عرضه اپل ویژن پرو، محبوبیت آن‌ها افزایش یافته، تلاش کنند.

در بین این دو، اسنپدراگون XR نسل 2 تراشه جالب‌تری به نظر می‌رسد، چرا که از دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی با عملکرد 2.5 برابر بهتر گرافیکی در مقایسه با نسل قبلی خود، عملکرد 8 برابر بهتر در زمینه هوش مصنوعی، پشتیبانی از حداکثر 10 دوربین و سنسور، نمایشگر 2x یا 3K و جدیدترین پردازشگر سیگنال تصویر موسوم به Spectra، پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، پلتفرم اسنپدراگون AR1 نسل 1، عینک‌های هوشمند سبک وزن با قابلیت واقعیت ترکیبی را هدف قرار داده است. علاوه بر این، ضبط و پخش مستقیم از طریق عینک، انجام جستجوهای بصری و ترجمه همزمان را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

هر دو تراشه پردازشی جدید کوالکام با همکاری متا توسعه یافته‌اند و اوایل سال آینده میلادی با دستگاه‌های متا عرضه خواهند شد. به عنوان مثال، متا کوئست 3 از پلتفرم اسنپدراگون XR نسل 2 نیرو خواهد گرفت، در حالی که عینک هوشمند ری-بن متا (Ray-Ban Meta) از پلتفرم اسنپدراگون AR1 نسل 1 استفاده خواهد کرد. سایر تولید کنندگان نیز از سال 2024 این شانس را خواهند داشت که دستگاه‌های خود را با استفاده از تراشه‌های جدید کوالکام توسعه دهند.


چاپ