WH-1000XM5: نسل جدید محبوب‌ترین هدفون سونی

چندی پیش، طبق روال همیشگی سونی، چند عکس از هدفونی که به نظر می‌رسید نسل جدید هدفون‌ نویز کنسلینگ مشهور این شرکت، یعنی WH-1000XM باشد، به فضای مجازی درز کرد. روز گذشته، سونی به‌صورت رسمی‌ از این محصول رونمایی کرد.

 

                         

این هدفون جدید که WH-1000XM5 نام دارد،

نسبت به نسل قبلی خود، دستخوش تغییرات ظاهری و فنی مشهودی شده است و قیمت آن نیز پنجاه دلار از WH-1000XM4 بالاتر است.

WH-1000XM5 از بدنه‌ای با طراحی جدید برخوردار است که در آن، اتصالات تک‌نقطه‌ای ایرکاپ به هدبند بیش از هر بخشی جلب توجه می‌کند. طبق گفته سونی، این طراحی جدید، باعث کاهش صدای باد در هنگام استفاده از هدفون بر روی دوچرخه و هنگام دویدن می‌شود. هدبند این هدفون، نسبت به نسل قبلی، از عرض کمتری برخوردار است و همچنین تنظیم آن نیز به دلیل عدم به‌کارگیری مکانیزم پله‌ای رایج در هدبند هدفون‌ها، به‌صورت بی‌صدا صورت می‌گیرد.

ایرکاپ‌های WH-1000XM5 قابلیت چرخش به اطراف را دارند؛ اما برخلاف WH-1000XM4، خبری از مکانیزم تاشوندگی در این هدفون نیست و ایرکاپ‌ها قابلیت تا شدن درون هدبند را ندارند. به همین دلیل، ابعاد کیف این هدفون، به‌مراتب بزرگ‌تر از کیف همراه با WH-1000XM4 است.

بر روی ایرکاپ‌های هدفون سونی WH-1000XM5، هشت عدد میکروفون تعبیه شده است که وظیفه دریافت صدای محیط جهت ارسال به سیستم نویز کنسلینگ را دارند. سونی ادعا می‌کند که این میکروفون‌های جدید، در کنار دو پردازنده صوتی QN1، عملکرد نویز کنسلینگ را به‌طرز محسوسی بهبود داده‌اند و این امر، خصوصاً در اصوات دارای فرکانس‌‌های بالاتر، مانند صدای مکالمات و ترافیک، به‌خوبی مشهود خواهد بود. همچنین چهار میکروفون نیز جهت استفاده برای مکالمات صوتی در این هدفون بلوتوثی تعبیه شده است که با کمک هوش مصنوعی، صدای کاربر را به شکلی شفاف و عاری از نویز دریافت می‌کنند.

دکمه Custom که در WH-1000XM4 وجود داشت، در این هدفون جای خود را به دکمه‌ای جهت تنظیم حالت نویز کنسلینگ و یا فعال‌سازی حالت Ambient داده است. البته کاربری این دکمه هنوز قابل تغییر است و می‌توان وظایفی نظیر فعال‌سازی دستیار‌های صوتی را برای آن تعیین کرد.

یکی از ایراداتی که همواره به WH-1000XM4 وارد بود، عملکرد ضعیف و دقت پایین آن در اجرای محدوده فرکانسی بیس بود. در WH-1000XM5 از درایور‌های ۳۰ میلی‌متری جدیدی بهره گرفته شده است که طبق گفته سونی، با وجود اندازه کوچکتر از درایور‌های ۴۰ میلی‌متری استفاده‌شده در نسل قبلی، از صدایی طبیعی‌تر و شفاف‌تر و عملکردی بهتر در محدوده فرکانسی تربل و بیس برخوردار هستند.

این هدفون وایرلس علاوه بر ۳۶۰ Reality Audio، از فناوری DSEE Extreme نیز بهره‌مند است که فایل‌های صوتی فشرده و بی‌کیفیت را اصلاح کرده و کیفیت آنها را بهبود می‌دهد.

فهرست کدک‌های قابل پشتیبانی در WH-1000XM5، نسبت به نسل قبل آن، تفاوتی ندارد و فقط شامل سه کدک‌ SBC ،AAC و LDAC می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این هدفون بی‌سیم می‌توان به پشتیبانی آن از بلوتوث نسخه ۵٫۲، قابلیت اتصال همزمان به چند دستگاه، پشتیبانی از Google Fast Pair و Windows Swift Pair، کنترل‌های لمسی تعبیه‌شده بر روی ایرکاپ‌ها، امکان توقف و پخش محتوای صوتی با گذاشتن و برداشتن هدفون از روی سر و پشتیبانی از دستیار‌های صوتی Google Assistant و Alexa اشاره کرد.

عمر باتری Sony WH-1000XM5، حدود ۳۰ ساعت در صورت استفاده از نویز کنسلینگ و ۴۰ ساعت بدون استفاده از آن اعلام شده است. نکته جالب این است که در صورت روشن بودن نویز کنسلینگ، عمر باتری WH-1000XM5 با نسل قبل آن تفاوتی ندارد؛ اما زمانی که سیستم نویز کنسلینگ غیرفعال باشد، عمر باتری آن ده ساعت بیشتر از نسل قبلی است. در صورت تمام شدن باتری این هدفون نیز می‌توانید آن را از طریق پورت USB-C و در مدت زمان حدود ۳ ساعت به‌صورت کامل شارژ کنید. به‌علاوه، به لطف پشتیبانی از از فناوری Power Delivery، می‌توانید تنها با سه دقیقه شارژ این هدفون، حدود سه ساعت از آن استفاده کنید.

هدفون Sony WH-1000XM5 در دو رنگ نقره‌ای و مشکی و با قیمت ۴۰۰ دلار قابل خریداری خواهد بود و همانطور که اشاره شده، پنجاه دلار از نسل قبلی خود گران‌قیمت‌تر است.

سونی اعلام کرده است که پس از عرضه این هدفون نیز همچنان به تولید WH-1000XM4 ادامه خواهد داد.


چاپ