قصد خرید SSD دارید؟ دست بجنبانید!

شرکت مشهور TrendForce پیش بینی کرده قیمت تراشه‌های حافظه NAND در کوتاه مدت 50 درصد افزایش می‌یابد که نتیجه آن بالا رفتن قیمت SSD ها خواهد بود.

با وجود اینکه حافظه‌های اس اس دی بسیار ارزان‌تر از قبل هستند، اما قیمت تراشه‌های NAND مورد استفاده در ساخت آنها از نیمه دوم 2023 افزایشی شده است.

پیش بینی افزایش 50 درصدی قیمت SSD ها در سال 2024

پیش بینی افزایش 50 درصدی قیمت تراشه تراشه‌های فلش NAND که از سوی TrendForce مطرح شده، دقیقاً همان هدف گزاری سازندگانی چون سامسونگ، SK hynix و Micron است. این سازنده‌ها برای رسیدن به سوددهی برنامه ریزی کرده‌اند که بدون افزایش قیمت تراشه‌های تولیدی قابل تحقق نخواهد بود.

همین حالا نیز نشانه‌های صعودی شدن قیمت تراشه‌های فلش NAND دیده می‌شود. اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهد قیمت تراشه‌های حافظه مورد استفاده در ساخت SSD ها افزایش شده است.

برای نمونه حالا یک پکیج حافظه 512 گیگابایتی TLC به میزان 120 درصد گران‌تر از ژوئیه امسال است یا قیمت پکیج‌های 256 و 128 گیگابایتی به ترتیب 20 و 60 درصد افزایش یافته است. از ششم دسامبر نیز قیمت پکیج‌های 512، 256 و 128 گیگابایتی بین 4.2 تا 7.4 درصد افزایش یافته است. به این ترتیب افزایش 50 درصدی قیمت‌ها می‌تواند ما را به سال 2021 باز گرداند و قیمت SSD ها در سال 2024 بالا می‌رود.

سازندگان تراشه تصمیم گرفته‌اند برای افزایش قیمت‌ها، تولید خود را پایین بیاورند. سامسونگ یکی از این سازندگان است که تولید خود را از سپتامبر امسال 50 درصد کاهش داده است. هم زمان در بازار نیز افزایش قیمت SSD ها به آهستگی در حال پدیدار شدن است که نمی‌تواند خبر خوبی برای مصرف کنندگان باشد.

در صورتی که قصد خرید یک SSD را دارید، احتمالاً اکنون زمان خوبی است.


چاپ