محبوبیت پایین آیفون ۱۵ نسبت به آیفون ۱۴

بنا به گزارشات، میزان فروش سه ماهه اول آیفون ۱۵ نسبت به سری آیفون ۱۴ در سه ماهه مشابه سال قبل پایین‌تر بوده است.

طبق آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی CIRP، مدل‌های آیفون ۱۵ پرو اپل در صدر پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند این شرکت در ایالات متحده در سه ماهه اول سال جاری قرار داشتند.

آیفون ۱۵ پرو و ​​پرو مکس به ترتیب ۲۲ و ۲۳ درصد و در مجموع ۴۵ درصد سهم از کل آیفون‌های فروخته‌شده در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده‌اند. آیفون ۱۵ پلاس نیز ۹ درصد از کل آیفون‌های فروخته شده را به خود اختصاص داد، این در حالی است که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۴ هر کدام ۱۴ درصد از سهم فروش پس از پرو و پرو مکس در رتبه سوم محبوب‌ترین آیفون‌ها قرار گرفتند.

سهم آیفون ۱۵ پرو و ​​پرو مکس در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو و ​​پرو مکس در سه ماهه مشابه سال قبل تفاوت چندانی ندارد. با این حال، فروش مدل پایه آیفون ۱۵ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در مجموع فروش مدل‌های آیفون ۱۵ پایین بود و ۶۸ درصد از کل فروش آیفون را به خود اختصاص دادند.

در مقابل، در سه ماهه اول ۲۰۲۳، سری آیفون ۱۴ با ۷۵ درصد از کل آیفون‌های فروخته شده، ۷ درصد بیشتر ار مدل‌های ۱۵ فروش داشته‌اند. این اختلاف ۷ درصد نشان می‌دهد آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس از محبوبیت بیشتری نسبت به آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس در سه ماهه مشابه سال قبل برخوردار بوده‌اند.

موسسه CIRP در رابطه با این موضوع اعلام کرد:

ما از چند ماه پیش از این کاهش محبوبیت آگاه بوده‌ایم، زیرا مدل‌های فعلی با قیمت پایین‌تر بخشی از سهم را به مدل‌های قدیمی واگذار می‌کنند. پرچمدار سابق که اکنون مدل پایه آیفون ۱۵ است، دیگر انتخاب خیلی ها نیست، زیرا مدل‌های پرو و ​​پرو مکس اکنون جای آن را گرفته است.

هفته گذشته، CIRP گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد که تعداد فعال‌سازی‌ آیفون‌ها به پایین‌ترین حد خود در شش سال گذشته در بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده رسیده است.

به گفته CIRP میزان فعال‌سازی‌های جدید آیفون از ۴۰ درصد به ۳۳ درصد در سال گذشته کاهش یافته است. این آمار ناامیدکننده اپل را که در گذشته سهم بالایی از بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کرده بود، از این مسیر دور کرده و در موقعیت متزلزلی قرار داده است.

 

چاپ