ایلان ماسک شرکت هوش مصنوعی X.AI را تاسیس کرد

وال استریت ژورنال گزارش داده است که ایلان ماسک یک شرکت هوش مصنوعی به نام X.AI تاسیس کرده است. این شرکت ماه گذشته در ایالت نوادا به ثبت رسیده است و ماسک به‌عنوان مدیر و Jared Birchall (مدیر اداره خانگی ماسک) به عنوان دبیر (منشی) آن در استاد مربوطه قید شده‌اند. طبق اسناد منتشر شده، این شرکت دقیقا در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۳ تاسیس شده است.

قبلا از افشا شدن این خبر، وب‌سایت بیزنس اینسایدر چند روز پیش فاش کرده بود که ماسک هزاران کارت گرافیکی برای استفاده در یک محصول هوش مصنوعی مولد خریداری کرده است. فایننشال تایمز نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده و گفته بود که ماسک قصد دارد یک شرکت هوش مصنوعی برای رقابت با OpenAI تاسیس کند. ظاهرا ماسک از سرمایه‌گذاران تسلا و اسپیس ایکس نیز خواسته است در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند.

ماسک در یک مصاحبه اسپیس توییتر در پاسخ به سوالی که درباره کارت‌های گرافیکی شده بود اشاره‌ای به شرکت هوش مصنوعی خودش نکرد و فقط گفت که مثل هر کس دیگری اقدام به خرید این کارت‌ها کرده است. نکته جالب اینکه نامگذاری X.AI شبیه به نام X Corp است که ماسک از آن برای توییتر استفاده کرده است. او همچنین اخیرا گفته بود که قصد دارد یک اپلیکیشن همه‌کاره X معرفی کند.

ماسک یکی از هم‌بنیان‌گذارن شرکت OpenAI در سال ۲۰۱۵ بود، اما در سال ۲۰۱۸ از آن جدا شد و حالا تبدیل به یکی از منتقدین آن شده است. او اخیرا نامه‌ای را امضا کرده بود که در آن خواستار متوقف کردن تجربه‌های هوش مصنوعی بزرگ شده بود. شرکت OpenAI در ماه‌های اخیر با معرفی فناوری‌های ChatGPT و GPT-4 توجهات زیادی را به خودش جلب کرده است و باعث شده تا شرکت‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت نیز ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی ارائه کنند.


چاپ