اسنپدراگون 8s نسل 3 معرفی شد؛ تراشه‌ای ارزان‌تر با قابلیت پردازش هوش مصنوعی در دستگاه‌ها

کوالکام از پردازنده اسنپدراگون 8s نسل 3 رونمایی کرد که از پردازش‌های هوش مصنوعی مولد به‌صورت آفلاین روی دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند. این چیپست دارای همان فناوری پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 است، اما از پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کند و قیمت ارزان‌تری دارد. انتظار می‌رود گوشی‌های مجهز به این پردازنده در اواخر این ماه میلادی عرضه شوند.

براساس گزارشی تازه، پردازنده اسنپدراگون 8s نسل 3 یک چیپست پرچمدار است و درواقع دارای چند ویژگی مشترک با اسنپدراگون 8 نسل 3 است. در این پردازنده جدید همان چیدمان پردازنده قبلی را با کمی تفاوت می‌بینیم؛ در پردازنده جدید یک هسته بزرگ Cortex-X4، چهار هسته متوسط Cortex-A720 و سه هسته کوچک Cortex-A520 وجود دارد. بااین‌حال، فرکانس این هسته‌ها کاهش یافته است و به‌ترتیب در فرکانس‌های 3 گیگاهرتز، 2.8 گیگاهرتز و 2 گیگاهرتز قرار دارند.

مشخصات اسنپدراگون 8s نسل 3 کوالکام

اسنپدراگون 8s نسل 3 با فرایند 4 نانومتری و پیکربندی هسته‌های 1+4+3 ساخته شده است. پیکربندی پردازنده قبلی 1+5+2 بود که به‌جای سه هسته کوچک Cortex-A520، از دو هسته، و به‌جای چهار هسته متوسط Cortex-A720، از پنج هسته استفاده شده بود.

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه پردازنده جدید کوالکام پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد است. کوالکام اجرای مدل‌های زبان بزرگ با حداکثر 10 میلیارد پارامتر را روی این پردازنده پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود حداکثر 30 مدل هوش مصنوعی، ازجمله جمینای نانو گوگل با این تراشه سازگار باشند. کوالکام از افشای نرخ توکن این چیپست جدید (یعنی زمان پردازش مدل‌های هوش مصنوعی) خودداری کرد، اما اذعان داشت که کُندتر از پردازنده‌های رده‌بالاتر خود است. بنابراین برای مثال هنگام تولید تصاویر باید انتظار سرعت کمتری داشته باشید.

بااین‌حال، اسنپدراگون 8s نسل 3 از مدل‌های چندوجهی هوش مصنوعی (یعنی با قابلیت دریافت ورودی متن، تصویر و صدا) پشتیبانی می‌کند. این شرکت همچنین به استفاده از ابزارهای تولید تصویر مانند Stable Diffusion روی خود دستگاه‌ها، ویرایش تصویر و دستیار هوش مصنوعی مولد اشاره کرده است.


چاپ